Hvordan starte en vellykket bokanmeldelsesblogg?

01.06.2020
Artikler og mer ... 'Hvordan starte en vellykket bokanmeldelsesblogg?
0 15 мин.

start-bok-review-bloggen

Liker du å krølle deg sammen med en god bok mer enn å dra på fest i løpet av en lørdagskveld? Elsker du ideen om å tjene penger på å lese bøker og skrive om opplevelsene dine? Vel, det å drive en bokblogg eller et nettsted for bokanmeldelser kan bare være din greie.

Du kan velge å drive et nettsted med bokanmeldelser som heltidsjobb, eller du kan gjøre det for å oppnå forskjellige andre resultater. Du kan markedsføre bokvirksomheten din hvis du har en og øke publikummet ditt. Du kan bygge et samfunn rundt din favoritthobby og markedsføre favorittforfatteren din.

Men selv om alt du vil gjøre er å lese bøker og dele din mening med folk, kan du få mest mulig ut av det ved å bruke tilknyttet markedsføring. Å markedsføre bøker du har hatt glede av å lese, er den perfekte måten å tjene penger på det du elsker. Hvis dette høres ut som noe du vil gjøre, her er en guide som hjelper deg å få det til. Vi vil også dele noen få ting du bør vite om før du begynner.

Trinn 1: Lag en plan

“Hvis du ikke klarer å planlegge, planlegger du å feile”

En av de viktigste tingene som skiller suksessrike blogger fra mislykkede, er planen deres. Mange nybegynnere bloggere tenker ikke engang på å lage en plan fordi de blir fortært av de tekniske aspektene ved å lage en blogg. De glemmer imidlertid målet med bloggen og hvordan den skal løpe.

lese bok

Du bør først finne ut følgende ting før du begynner å bygge bloggen:

• Sjangeren med bøker du vil fokusere på.
  • Målgruppen din (hvilken demografi vil du fokusere på). Som liker å lese den samme typen bøker?
  • Er det noen slags nettsteder for bokanmeldelse du liker? Hvis ikke, gjør et raskt søk og se hvordan de vellykkede gjør det.
  • Hvordan er vellykkede nettsteder for bokanmeldelse strukturert og hvor regelmessig legger de ut anmeldelser.
  • Hvor ofte har du planlagt å publisere ferskt innhold og hvor mange bøker du kan lese?
  • Hvordan vil du tjene penger på nettstedet ditt og tjene penger på det?

Jo mer tid du bruker på å svare på disse spørsmålene og lage en plan for bloggen din, jo flere andre spørsmål vil dukke opp. Det er farlig å hoppe inn i å bygge en blogg uten nødvendig planlegging og etablere alle de viktigste aspektene.

Trinn 2: Velg et domenenavn

Du trenger et navn som nøyaktig beskriver hva du gjør og hva leserne dine kan forvente å finne på bloggen din. Hvis du skriver om en bestemt sjanger eller en bevegelse, er den beste måten å formidle det gjennom domenenavnet / merkevaren.

Når du har en strålende idé, kan du undersøke og komme med noen gode navn. Navnet du nettopp kommer opp er kanskje allerede tatt, men ikke gi opp. Bare gå videre til GoDaddy eller NameCheap og søk etter eksisterende domenenavn og se hva som er tilgjengelig. Du kan kjøpe domenet gjennom ditt vertsfirma også. Vanligvis vil du få en gratis hvis du kjøper en vertsplan (les trinn 3 for å finne ut mer om dette).

Når det gjelder utvidelsene til domenenavnet, kan du enten gå med en av de tre beste utvidelsene: .com, net. og .org. Men hvis du tror at unike domeneforlengelser som .reviews eller .club vil fungere godt med domenet ditt, kan disse hjelpe deg med å komme frem til et mye mer overbevisende navn. Personlig anbefaler jeg å gå til domenetillegg på toppnivå (com, net, org), men dette er bare min mening.

Trinn 3: Få en god webhotellplan

Bluehost-bok-review-bloggen

BlueHost er et av de beste alternativene dine når du ønsker å begynne med en blogg. Det tilbyr hostingplaner for så lite som $ 3,95, noe som vil minimere forhåndsinvesteringene dine. BlueHost tilbyr et gratis domenenavn med hver nye hostingplan. Så hvis du ikke har et domene ennå, kan det være lurt å registrere det gratis hos BlueHost.

Tjenestene deres er også optimalisert for WordPress, plattformen du bør bruke for å bygge bloggen din. BlueHost er en av de beste anbefalte nettstedene på det offisielle WordPress.org. BlueHost er en kraftig hostingløsning når du bruker WordPress. Jeg anbefaler BlueHost, fordi de er pålitelige, har fantastisk kundestøtte og god oppetid. Les vår grundige gjennomgang på BlueHost for å finne ut mer om dette selskapet.

Trinn 4: Installer WordPress

WordPress er den beste plattformen for å bygge blogger. Det gjør det enkelt for ikke-teknisk kunnskapsrike brukere å lansere nettstedet sitt, da det er utrolig brukervennlig. Etter at du har registrert og konto hos BlueHost, er alt du trenger å gjøre å finne WordPress på kontrollpanelet og installere det. Du må bare gjøre noen få klikk og legge inn relevant informasjon. Det tar omtrent ti minutter å installere (kanskje mindre), og du vil bli møtt av grunntemaet på et WordPress-nettsted. Derfra kan du begynne å bygge bloggen din og gjøre den til det du så for deg.

Hvis du kanskje trenger hjelp med å installere WordPress på BlueHost-kontoen din, kan du alltid søke hjelp fra BlueHosts fantastiske støtte, eller du kan følge vår trinnvise veiledning om hvordan du starter en blogg på under 15 minutter.

Trinn 5: Installer nødvendige plugins

WordPress har et veldig praktisk utvidelsessystem som gjør det utrolig enkelt for brukere å legge til nye funksjoner. Selv om plattformen er kraftig utenfor boksen, er det mer enn 42 000 utvidelser tilgjengelig for den. Uansett hvilken funksjon du trenger, kan du legge den til med noen få enkle klikk gjennom dashbordet eller ved å besøke CodeCanyon. For å gjøre ting enklere for deg, her er noen av de viktigste pluginene hver blogg bør ha.

Yoast SEO – Søkemotoroptimalisering er en integrert del av suksessen til bloggen din. Du må optimalisere hvert innhold du slipper på nettet. Yoast SEO gjør det utrolig enkelt ved å skanne innholdet og hjelpe deg med å administrere viktige ting som SEO-tittelen, fokusnøkkelordet ditt, metabeskrivelsen og mye mer.

Den vil til og med sjekke tekstens lesbarhet med Flesch Lesbarhetskontroll og gi den en poengsum. Videre vil den skanne innholdet for å finne eventuelle optimaliseringsproblemer som du bør rette, slik at du kan gi ut fullt optimaliserte innlegg på bloggen din. Av denne grunn er Yoast SEO en av de beste SEO-pluginene der ute. For å fullføre det er det til og med gratis å bruke, med mulighet for å oppgradere det for premiumfunksjoner.

jetpack – Jetpack overlader bloggen din ved å legge til alle nødvendige funksjoner som WordPress-kjernen ikke kan. Den har stort utvalg av funksjoner som stavekontroll, kontaktskjemaer, widgeter og mye mer. Denne pluginen er pakket; ingen tvil om det, og det vil tjene de fleste av dine behov perfekt. For å fullføre det er det også gratis å bruke, så hva er det å ikke elske?

Google Analytics For WordPress – Du må bruke mye tid på å analysere publikum og nettstedets trafikk. Det er en av de viktigste oppgavene dine som webansvarlig. Google Analytics er stedet å gå for å analysere hvor det meste av publikum kommer fra og finne ut deres demografi. Imidlertid kan det å være konstant plagsomt å måtte bytte fane eller logge seg på Google Analytics-kontoen din. Det er enklere å gjøre ved å installere Google Analytics-pluginen.

Akismet – Uansett hva slags blogg du driver, vil det alltid være spam-kommentarer på den. Det kan ta timer av dagen din å slette alle disse kommentarene, og ingen ønsker å stille opp med det. Derfor vil Akismet eliminere de fleste av spam-kommentarene dine automatisk ved å filtrere dem.

BackWPup – Når du begynner å tjene penger med bloggen din, vil det være mye farligere å tape noe på den. Hvis du ikke vil risikere det, kan du bruke BackWPup til å lage planlagte sikkerhetskopier av hele nettstedet. Du kan lagre alt med jevne mellomrom, slik at du ikke er utsatt for hacking.

Relevanssi – WordPress er bra, men det er ikke perfekt. Det mangler til og med en grunnleggende funksjon som søk, uten hvilken bokanmeldelsesnettstedet ditt ikke ville være like brukbart. Relevanssi kan hjelpe deg med det og gi leserne dine relevante søkeresultater.

Trinn 6: Installer temaet

Når du har WordPress-nettstedet oppe og kjører med alle pluginene dine, er det på tide å faktisk bygge et nettsted som leserne dine vil se. Vær oppmerksom på at de nye besøkende tar bare sekunder å bestemme seg for om bloggen din er verdt å lese eller ikke, og det første de ser er designen til nettstedet ditt. Det må vise din unike karakter og beskrive noe bloggen din handler om. Finn ut hvilke følelser og ideer du ønsker å formidle og bygg dem.

Enklere sagt enn gjort, ikke sant? Vel, ikke akkurat, fordi WordPress har mange profesjonelle temaer som er utrolig enkle å installere og tilpasse. Prosessen med et godt design ble også gjort mye enklere med Divi Theme. Dette temaet kommer med en visuell dra og slipp sidebygger som kan hjelpe deg med å tilpasse bokbloggen din som du ønsker. Den har et sinnsykt omfattende grensesnitt som lar deg brette sammen de enkelte elementene på nettstedet ditt uten å måtte røre til og med en kodelinje. Det er den enkleste måten jeg har funnet at brukere som ikke er teknologiske, kan bygge og tilpasse sitt eget nettsted for å se nøyaktig slik de vil ha det.

Her er en kort video om Divi Theme:

Hvis du har et budsjett, kan du installere og bruke et gratis WordPress-tema, som er tilgjengelig på WordPress.org depot. Det er mange fantastiske gratis temaer som du kan bruke til bokbloggen, men de tilbyr mindre funksjoner og tilpasningsmuligheter enn et premiumtema.

Trinn 7: Få penger på nettstedet ditt

Å tjene penger med bloggen din er ikke en sekundær oppgave. Faktisk bør du finne ut hvordan du vil gjøre det før du begynner å bygge det. Det er mange alternativer du kan ta når det gjelder inntektsgenerering, her er fem av dem.

Inntjening-bok-bloggen

En av de eldste måtene å tjene penger med en blogg på er gjennom tradisjonelle bannerannonser. Med en jevn mengde trafikk kan du tjene en anstendig mengde penger med den. Du har to hovedalternativer når det gjelder å få betalt for annonsering av produkter, tjenester og merker.

• Annonsenettverk – Det er mange annonsenettverk som Google AdSense som du kan registrere deg og få annonsene sine på nettstedet ditt. Du får penger fra dem for hvert klikk, og de vil vise hvilke annonser som passer best for publikum. Hvis du går denne ruten, har du ikke for mye kontroll på hvilke annonser som vises på nettstedet ditt, og Annonsenettverket vil også gjøre det.
  • Direkte annonsesalg – Jo større publikum bloggen din har, jo mer verdifull blir den, og jo mer penger kan du tjene med den. Hvis du er villig til å leie plass i bokanmeldelsesbloggen din for annonser, kan du gjøre det på dine egne vilkår. Du kan leie plass til bestemte selskaper for den prisen du bestemmer deg, og du får også beholde alle pengene. Det er definitivt en rettferdig måte å spille spillet på.

Tilknyttet markedsføring

Gjennom tilknyttet markedsføring kan du markedsføre et annet selskaps produkt eller tjeneste og motta en provisjon når noen kjøper den. Denne inntektsgenereringsmetoden er en av de mest lønnsomme måtene å tjene penger på nettet. Mange store bokhandlere som Amazon, IndieBound og The Book Depository har alle tilknyttede programmer. Du kan registrere deg, velge bøkene du ønsker, gå gjennom dem og begynne å markedsføre tilknyttede lenker i teksten din.

Videre kan du også markedsføre kurs hvis du finner noen relevante. Kanskje du kan selge noen skriftlig

Selge dine egne produkter

Du kan også lansere ditt eget produkt eller din tjeneste, som er den mest lukrative måten å tjene penger med bokbloggen. Hvis du er listig nok, kan du lage egne e-bøker eller varer som T-skjorter, kaffekrus eller et av de tusenvis av merkede produkter du kan selge. Du trenger bare å vite hva publikummet ditt mest sannsynlig vil glede seg over og hvilke av de tingene du kan tilby. Kanskje du vil starte en tjeneste som TLC Book Tours, som ble startet av et bloggerpar.

Sponsede innlegg

Når bloggen din har en viss autoritet innenfor din nisje, og det du sier vil ha mye mer verdi, vil du bli en innflytelse. Flere selskaper er stadig på utkikk etter påvirkere som kan markedsføre dem gjennom innlegg. Disse selskapene er villige til å betale gode penger for sponsede innlegg. I det konkrete tilfellet av en bokblogg, kan du gjøre sponsede avtaler med forlagsvirksomheter.

Kanskje gir en mindre kjent forfatter ut en ny bok og trenger litt markedsføring; han eller hun vil gjerne betale deg for tiden det tar å gå gjennom boka. Når du har gjort det som en autoritet, vil du ha mange muligheter til å lage sponsede innlegg.

Frilansskriving

Siden du baserer bloggen din helt på å skrive, vil du sannsynligvis være flink til å skrive selv. Når du har fått noen autoritet, vil det gi den perfekte muligheten for deg å markedsføre skrivetjenestene dine. Bloggen din vil være perfekt for å vise frem vidd og skriveferdigheter. Med det kan du enkelt nå ut til selskaper og tilby dem skrivetjenester eller få dem til å nå ut til deg. Uansett vil du kunne be en heftig pris for deg som skriver.

Trinn 8: Få trafikk til bloggen din

Å bygge en godt designet blogg og fylle den med høykvalitetsanmeldelser er bare det første trinnet. Du må bruke og like mye tid, om ikke mer på å markedsføre hvert innlegg. Avhengig av hva budsjettet er, vil du ha forskjellige alternativer, men du må definitivt velge noen få hvis du vil at bokanmeldelsesområdet skal være vellykket. Dette er følgende:

• SEO – At du alltid må jobbe med SEO-en din, er et gitt faktum. Du har alle verktøyene, informasjonen og ressursene for å få det til, men det er noe du må legge ned mye arbeid som blogger. Søkemotoroptimalisering er det som får organisk trafikk til nettstedet ditt gratis hvis du gjør det bra. Selv om det er en flott langsiktig løsning for å oppnå en jevn mengde trafikk, vil du tydeligvis oppleve en viss svingning. Videre er det ikke den eneste gode måten å få trafikk på nettstedet ditt.
  • Markedsføring over sosiale medier – Du må også investere tid og energi på å vise frem innleggene dine på sosiale mediesider som Facebook, Twitter og Pinterest. Dette er gode kilder for organisk trafikk, og du kan også bruke dem til å markedsføre innleggene dine i tilfelle du også har et markedsføringsbudsjett, noe som bringer meg til mitt andre punkt.
  • PPC og betalte kampanjer – En av de raskeste måtene å få mye trafikk til nettstedet ditt er gjennom betalte annonser. Du kan finne mange nisjespesifikke annonsenettverk som vil dirigere en spesifikk mengde kvalitet, høykonverterende trafikk til bloggen din. Imidlertid må du være forsiktig med å bruke PPC, fordi den har en læringskurve. Det tar litt erfaring å få mest mulig ut av det, men det kan være en svært verdifull trafikkilde for bloggen din. For eksempel er Facebooks betalte annonser svært målrettede og lar deg nå ut til den spesifikke demografien du vil nå. Mens PPC er den raskeste måten å bringe trafikk på, er dette kanskje ikke det beste valget, fordi det krever et enormt budsjett og kanskje ikke er verdt å bruke den.

Konklusjon

Der har du det, den magiske oppskriften på å lansere et eget nettsted for bokanmeldelse. Det er et flott alternativ for alle som liker å lese og skrive og vil gjøre denne hobbyen til en lønnsom jobb. Du kan til og med tjene godt på det, så hvis dette er hva du vil gjøre, anbefaler jeg på det sterkeste å gjøre litt mer research eller komme i gang med bloggen din med en gang. Livet venter ikke på noen, så du bør bli opptatt!

Hvis du er klar, så klikk her og konfigurer bloggen din i dag!

Hvis du har spørsmål eller forslag, kan du bruke kommentarfeltet nedenfor.

Jeffrey Wilson Administrator